Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

augusti 19, 2009

Myran jättesjuk

Tänk att det alltid skall vara någonting. Myran som alltid går i 220 knyck, pigg, vaken och alltid med på noterna. Hon blir helt enkelt aldrig trött och igår morse orkade hon knappt gå ut och kissa. Hon lunkade fram och hon bar inte med sig någon av sina leksaker. I normala fall hinner hon fram och tillbaka till dörren tre vändor innan jag är framme och kan öppna och nu fick jag stå och vänta på att hon skulle komma hasande.
Inte normalt, höll lite koll på henne, men märkte inget konstigt i övrigt. Så åkte jag iväg till Anetthe på kvällen och då ringde Johan och berättade att Myran hade lämnat 1/3 av sin mat på kvällen. Ganska alarmerande då det inte hänt sedan Myran var 4 veckor gammal.

Men när jag väl kom hem så kom hon svansande och verkade rätt pigg och glad. Men i morse var det fortfarande samma sak, slö och matt så jag tog tempen och höll på att få en chock då hon hade 40,7 i vilotemp. Pratade med Strömsholm och kom fram till att vi kunde avvakta ett tag eftersom hon trots allt var ungefär lika pigg som en normalhund, drack ordentligt, hade normala slemhinnor, klara ögon och inga tecken på någon annan infektion. Tog tempen igen vid lunch och nu låg den på 41,1! Nytt samtal till veterinär Kerstin och kom överens om ny kontakt med Strömsholm. Det blev akut resa in och väl framme packades hon in i iskalla genomvåta handdukar för att få ner tempen. Tempen i viloläge låg återigen på 40,7. Efter mer än en timmes behandling med handduksinpackning och isvatten hade tempen sjunkit till 40,5. Veterinären hittade inga andra fel på henne så hon lades på dropp som sattes rätt snabbt och var något kylt för att få ned tempen.
När droppet var slut hade blodprovssvaren kommit och de visade att hon hade fullt med anaplasma i blodet. Läs här om anaplasmos. Därmed var besöket snabbt överståndet och vi kunde åka hemåt med Myran försedda med en packe recept och dyrbara kvitton. Och jag slapp argumentera mer om varför hon inte skulle läggas in över natten. ;o)

Myran fick handmatas med rå köttfärs blandat med några kulor torrfoder ikväll, hon hade fortfarande ingen matlust. Penicillinet gick däremot ner på högkant gömt i en rejäl klick turkisk youghurt. Nu är det äntligen sovdags och så hoppas jag på en klar förbättring imorgon bitti. Stackars lilla Myran, fast veterinären sade att prognosen är väldigt god med rätt behandling. Imorgon blir det tempning av alla hundarna så ingen mer går och dras med feber. Erlichian har brett ut sig och jag fick veta att de fått in ett flertal fall med väldigt sjuka hundar i sommar.

Har gjort min hemmabrygd mot fästingar nu som skall dra över natten.
Vill du prova själv så är receptet här:

2 citroner
1 knippe rosmarin i kruka
1 hel vitlök
ca 1 liter vatten

Koka upp vattnet, skiva citronerna med skal, grovhacka eller riv rosmarin i mindre bitar, grovhacka vitlöken.
Blanda allt i vattnet och låt det koka upp lite grann. Låt blandningen stå och dra över natten. Sila vätskan och fyll i en blomdusch.
Sprayas på hundarna innan man går ut. Det skrämmer inte bort alla fästingar men väldigt många, dessutom tycker jag att det luktar gott och det är 100 % naturligt och icke-kemiskt.

3 kommentarer:

  1. Fy, vilken temp :-0 Tror jag hade svimmat..... 41 grader!!!!!!!!!

    Hoppas i alla fall att Myran mår bättre nu och att inga fler drabbas. Odjuren finns inte här uppe och jag saknar inte fästingarna en enda sekund ;-)

    SvaraRadera
  2. Siv Fraenell21 augusti, 2009

    Hmmm. Väldigt så anonym jag blev då, inte meningen :-)

    SvaraRadera
  3. ;o)) Ja det var en pärs. Vidriga odjur är det, Myran mår i alla fall utmärkt, fast hon äter ju antibiotika fortfarande så vi får se vad som händer när hon väl ätit färdigt kuren. Nufår man bara hoppas att ingen mer blir sjuk också. Måste ju erkänna att man känner sig lite hysterisk ;)

    Gör absolut inget med anonymiteten här ;) är det någon som är dum klickar vi bara på "skit o delete" knappen =o)) Fast dig vill jag ju gärna se här, ha det bra däruppe i norraste norr i vinter. Tänker på dig ofta. Kram

    SvaraRadera