Det här var en skrämmande upplysning om hur det fungerar i England. Jag är så upprörd och arg efter att ha sett Dokument Utifrån - "Ett renrasigt helvete".
Det här är sannerligen The Kennel Clubs ansvar. Inget kommer att förändras förrän de ställer krav på uppfödarna. Självklart kommer de inte att mista uppfödarna, de är ju beroende av att registrera och meritera sina hundar. Och de som slutar på grund av krav om sundhet skall helt enkelt inte hålla på med hundavel i mina ögon.
Se t ex schäfrarna, alltså en blind kan ju se att hunden är en anatomisk katastrof, vad är det för masshjärntvätt som försigått bland schäferentusiaster. Man blir ju mörkrädd, de ser ut som vanskapta hyenor.
Cavalier King Charles spaniel, jamen hallå, när skall de vakna. Man förstår ju att det blir ramaskri i världen.
Och tack och lov är det annorlunda i Sverige, men trots det kan det vara svårt nog att få igenom saker som borde vara helt naturliga. Men det finns en djupt rotad skräck för att prata om problemen, ofta med hänvisningen till att om man tar upp dem så går det inte att sälja valpar. Och jag blir så trött på dessa otroligt dåligt underbyggda argument.
Se filmen så kommer du att höra ett flertal.
Min uppfattning är att i det här som i allt annat så är det pengarna som styr. Alla vill tjäna pengar, ibland till vilket pris som helst uppenbarligen. Men ägaren till Cavalieren på filmen har tjänat uppskattningsvis en bra bit över 400 000:- på sin hund i parningsavgifter, 26 kullar EFTER att han diagnostiserats med en svår ärftlig defekt. Det är så oseriöst som det bara kan bli.
Visst kan man säga att inaveln förstärker problemen, men även om man inte hade sysslat med inaveln så hade problemen ändå uppstått eftersom man strävat efter extrema hundar och inavel är bara ett lite snabbare sätt att lyckas. Men avel på fenotypisk likhet ger också resultat. Alltså avel på individer som har de egenskaper man eftertraktar.
Vill man tjäna pengar så vore det mer lönsamt att köpa aktier än att syssla med hunduppfödning. Skall man vara hunduppfödare så måste man besitta en stor portion sunt förnuft. Ja jag skall inte tjata mer, men se filmen och grunna på detta.
och här är ett sammandrag om du inte vill se hela filmen
Takk, Camilla for rene ord fra en oppdretter! England er vel ikke det landet man skal rette blikket mot, og dessverre er det penger å hente i useriøs avl. Men om vi retter blikket mot oss selv, ser vi vel at vi lider av noe av det samme; jfr. sjæfer.( jeg klarer ikke skrive navnet riktig). Også her i Norden tolerer vi avl som kan medføre lidelser/forkortet liv utfra hva vi mennesker velger er " vakkert"/"riktig".
SvaraRaderaFeil navn- Runi
SvaraRaderaHej Runi, ja det finns så otroligt mycket att diskutera om det här ämnet. Och alltför lite plats här att diskutera det.
SvaraRaderaMen här i Sverige hotas faktiskt vissa raser av registreringsstopp om de inte snabbt visar upp en tydlig förbättring.
Vi får kanske till en diskussion ännu mer i och med detta program. Om inte annat så sätter det press på alla uppfödare.
Tack för ett jättebra inlägg!
SvaraRaderaJag har länge drömt och fantiserat om en alldeles egen mops... men även om de avlas på bättre sätt i sverige så är det fortfarande hemskt att de har andningsproblem som man inte kommer ifrån.
Det går inte att bortse från detta, och jag har bestämt mig för att det inte går att köpa denna ras.
Min pojkvän har haft New Foundland så länge han har levt och i framtiden kommer han proppsa på att vi också köper en, han är som tokig i dem! :) Tills dess får han foga sig med en pudel, rasen jag växt upp med. De kan iaf andas! =)