Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

oktober 11, 2009

Konsumentköplagen

Rörande min knappa två år gamla trasiga dator har vi fått möjlighet att uppleva hur det fungerar. Enligt konsumentköplagen har man som konsument alltid rätt till 3 års garanti på det man köper, även om vissa elektronikföretag envist hävdar ett eller två år.

Reparationen av min dator har dröjt på grund av frågeställningen om vem som skall betala lagningen. Envishet kan vara en dygd då Apple nu tagit på sig ansvaret för den kostnaden. Återstår nu att se om det går att rädda allt, en del eller inget från min hårddisk.
Detta har fått mig att börja tänka på vilken roll datorerna spelar i våra liv. Jag har kommit fram till att det är alldeles för mkt. Dels all tid man spenderar vid datorn, dels att mer än halva mitt liv är sparat i datorn, alltifrån viktiga dokument till arbeten, målningar och minnen i form av bilder och annat.
Och allt kanske är borta, sådär utan vidare.....

De här två månaderna utan dator har dock gett mig insikten att jag kommer att överleva ändå utan allt det som finns i datorn, det går att börja om, man bryter ihop och går vidare.
Jag har däremot blivit en erfarenhet klokare, det jag fortsättningsvis gör på datorn kommer jag att spara på en separat hårddisk, bilder och annat kommer jag också att bränna på skivor för säkerhets skull. Så nu måste jag komma fram till ett arkiveringssystem innan jag får hem datorn.

Dessutom vet jag att jag klarar mig långa tider utan dator (förutsatt att jag har min iphone så att jag kan surfa förstås ;o)

Är det inte lite oroande att vi är så beroende av tekniken? Vad gör vi om allt försvinner en dag, ett krig eller att jordens resurser sinar, klarar vi då av att leva som förr eller blir vi helt handfallna?

Undrar när min kära Mac står här hemma igen? Kan jag ringa och tjata imorgon redan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar