Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

mars 03, 2009

Ibland önskar jag...

med tanke på att föda upp newfoundlandshundar att vi faktiskt hade bott i USA. Så mkt tjafsande man hade sluppit då i alla fall i vissa avseenden.  Vi i Norden ser oss gärna som föregångare när det gäller sundhetstänkande i hundaveln, men jag undrar jag.  
Om man tittar på all information som finns att hitta på Amerikanska newfoundlandsklubbens hemsida bara, ser alla projekt de stöder, utvecklande av DNA-tester mm.  Om man ser på hur fullkomligt naturligt det är för dem att man undersöker hundarna för genetiska defekter om det finns anledning (vilket det ju oftast gör), kanske framför allt hur naturligt det är att gå ut och informera om det öppet och sedan jämför det med hur det fungerar här i Sverige och inte minst inställningen till detta hos gemene man här hemma.  Här hemma blir det ju hysteriska ramaskrin och ett våldsamt bråk om en så simpel sak som dna-testerna för cystinuri.
Ja då är det inte utan att man önskar sig till ett bättre fungerande land ibland. 

Under 2008 kom t ex problemen med korsbandsskador upp på tapeten. Upp till 20% av hältor hos hundar (i USA förstås) beror på korsbandsskador. Och newfoundlandshunden är en av ofta drabbade raser. Här hemma är det också ganska vanligt, i alla fall om man pratar med veterinärer.  Man jobbar i alla fall med  att (i USA) samla in material från drabbade och icke drabbade hundar för att försöka hitta den mutation som orsakar detta.  Att utveckla ett DNA-test skulle ju verkligen underlätta för oss, åtminstone för oss uppfödare som vill och tänker utnyttja tekniken när det går. 
Och inte nog med det så sponsrar naturligtvis newfoundlandsklubben med en hel del pengar till forskningen.  
Ja det blir nog inte imorgon som det kommer något resultat, men förhoppningsvis inom rimlig tid. 

För dig som också vill läsa om denna och andra studier som görs "over there" kan du följa den här länken.  =o)

2 kommentarer:

  1. Måste bara skriva att jag håller med! Synd bara att inte alla delar din tankar:(

    SvaraRadera
  2. Ja som sagt ibland blir man lite trött på alla diskussioner om saker som egentligen är så fullkomligt självklara om man vill föda upp friska hundar.
    Och det känns ju alltid glädjande att någon annan delar ens tankar, så det tackar jag för.
    Kramar till dig

    SvaraRadera