Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

mars 05, 2009

Bröllop med förhinder

Ja så kan man väl kalla det när kungen inte har råd att bekosta sin dotters bröllop.  Jag blir lite sur, jag VILL INTE betala mer skattepengar för att alla dessa uppkomlingar och människor som tror sig vara förmer än andra skall gå på bröllop och äta och dricka gratis.

Jag tycker att prinsessan Victoria är en fantastiskt gullig person och jag gillar nog hela kungafamiljen (ja nästan i alla fall).  Men jag gillar inte det faktum att jag skall vara med och betala för "härligheten". Inte nog med det så får vi dessutom betala för alla slappa, inkompetenta politiker som sover bort sitt liv i riksdagshuset samtidigt som de glatt håvar in sin "lön" bestående av mina hårt inarbetade skattepengar.  

Ingen bekostade heller mitt bröllop, det fick vi samla ihop till och betala alldeles själva. 
Kanske både hovet och regeringen skulle behöva någon form av utbildning i hur man vänder på pengarna och hushåller med det man arbetar ihop.  Fast där har vi kanske den springande punkten eller skillnaden rent av.  Arbeta.....jag gillar inte när människor sätter i system att utnyttja bidragssystemet. Och det gör både kungen och regeringen i mina ögon, sedan kan de kalla det apanage eller vad dom vill.  Bidrag är det.  Och med 112 miljoner i bidrag på ett år samt en personlig förmögenhet på flera hundra miljoner tycker man ju att det borde räcka till ett bröllop också.  Nej både regering och kungligheter borde få lära sig hur man sparar på allvar, i synnerhet hur man sparar på skattebetalarnas pengar, lära sig att man får lägga undan pengar för extra utgifter, semesterresor, bröllop mm.  Ingen inom den sektorn verkar ha hört talas om ordet sparsamhet.
Men vad kan vi göra? Annat än att jobba och slita ännu hårdare så vi kan betala ännu mer skatt för att täcka bidragstagarnas utgifter................

Så på ett sätt tycker jag nog att vi kan avveckla monarkin, eftersom vi får försörja både kungligheter och regering.  Det luktar ännu mer illa att samtidigt höra hur illa det står till med äldreomsorgen, sjukvård och skolor.  Ja då finns det minsann inte pengar till dom som verkligen arbetat och betalat skatt i hela sitt liv.  Nej, något är allvarligt fel i samhället och det är nog också roten till en hel del ont ibland oss, det är lätt att ge upp om man hör till en minoritet, känner att man inte har möjlighet att påverka och ser hur chanslös man är när politikerna prioriterar.   Tja vad tycker ni?  Själv tror jag inte att det har att göra med färgnyans på regeringspartiet vid makten, utan snarare om hela samhällssystemet.  Här behövs en uppryckning och omorganisation. Men finns det någon som vågar ta tag i det??????

------------------------------------
Uppdatering 6 mars:

Den 4 mars 07:49,  startades en röstning på Aftonbladet, till dags dato när jag röstade har 140 740 personer röstat i frågan "Borde regeringen skjuta till pengar för att betala Victorias bröllop?"
Intressant är att 81 % har röstat nej och endast 19 % röstat ja. Vill du också rösta, följ länken här till artikeln i Aftonbladet. Jag hoppas verkligen att regeringen tar till sig befolkningens åsikter i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar