Ja det är inte Pomperipossa eller Hans & Greta, däremot ett gäng småvalpar som knaprar på väggarna i valplådan. Nu är dom helt underbara, oemotståndliga och goa när dom leker och brottas med varann. Dom har också börjat syssla med olika upptåg som att riva sönder tidningarna i valplådan och släpa runt på fällarna och skakar dom som små byten, samt gnager på allt ifrån valplådan till vattenskål och händer och fötter. Det kan vara lite svårt att gå nu med 6 valpar hängande i byxbenen och förmågan att hinna svepa undan en nerbajsad tidning innan alla valparna sprungit över den har vi utvecklat till en konstart.
När dom hör oss kommer hela gänget i full galopp och försöker hänga över kanten på lådan för att se vad som händer. Dom känner igen oss och viftar på svansarna och bjäbbar på oss om vi inte kommer och pratar med dem. Dom kan också skilja på personer och skilja de andra hundarna från mamma utan problem. Nu har dom också fått börja komma ur valplådan två och två för att springa runt i köket med oss och de andra hundarna.
I övrigt är dom otroligt snälla små valpar som egentligen sover mesta tiden av dygnet fortfarande. Men dom vakna stunderna är fyllda av aktiviteter numera. Olympia står gärna och tittar in i valplådan när valparna sover och kontrollerar att allt är bra med bebisarna. Inte så populärt hos oss för redan vid 2-3 veckors ålder fungerade luktsinnet så bra på valparna att de vaknade direkt och började leta mat om de kände lukten av mamma när hon stod utanför och tittade.
När maten är på gång får man vara snabb för ingen av dom vill vänta en sekund, när dom hör ljudet av matskålarna då sätter oljudet igång tills dom fått maten. ;o) Det är ofattbart att 6 små knoddar kan föra ett sådant otroligt oväsen. Dom skäller inte heller utan dom tjuter som stuckna grisar. Ibland har man fått springa från köksbänken för att titta så att det inte är någon som gjort illa sig eller sitter fast, men det är som sagt bara hungern som driver dom.
Dom äter mer och mer nu, och det som kommer in kommer också ut, så det är en hel del sopsäckar att åka till återbruket med efter nyår. Tror till och med att vi får åka i båda bilarna för att få med allt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar