Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

november 14, 2008

Tomma tikar

Vad tiden går, en vecka bara försvann :o) hur det nu är möjligt.
Men allt knallar på som vanligt i ösregnet, för regnar gör det och regnar och regnar och regnar, eländes väder. Inte roligt med njuffar nu, och speciellt inte med den här envisa förkylningen som gör en slut och hängig. Ikväll skall jag försöka kurera oss med massor av chili och vitlök i maten. 
Men det var inte vad jag skulle skriva om. Det pratas ju mycket om tikar som går tomma och hur vanligt det är rent procentuellt har man ju grunnat på ibland.  Nu hittade jag följande förklaring från en veterinär presenterad på DogNews.

Hur ofta går tikar tomma?

Det har gjorts åtminstone två undersökningar i ämnet:

Den ena (England &Allen 1989) omfattar 422 parningar hos Guide Dogs For The Blind i England och avser golden och labrador retriever samt schäfer, av vilka 85,0 procent valpade.Den andra studien är amerikansk (Daurioet al., 1987) och omfattar 2507 parningar av beagle hos ett läkemedelsföretag, av vilka 90,2 procent valpade. Mot bakgrund av dessa studier skulle man kunna säga att det är ”normalt” att tiotill femton procent av de tikar som paras går tomma. Då ska man dock komma ihåg att dessa stora avelsanläggningar sköts mycket professionellt. Resultatenär nog i genomsnitt något sämre hos vanliga hobbyuppfödare.

 

En av de vanligaste orsakerna till att tikar går tomma är att de parats på fel dag, en annan vanlig orsak är att hanhunden har dålig spermakvalitet. Detta är lätt att undersöka genom att ta ett spermaprov. Båda dessa orsaker är väsentligt mycket vanligare än att någondera parten har en infektion som gör att tiken går tom. Av någon anledning är det fortfarande många uppfödare som tror att en antibiotikabehandling behövs för att tiken ska kunna få valpar. Det är alltså inte så. En antibiotikabehandling kan istället ställa till meden hel del problem, istället för motsatsen.


-------------------------


Kan man då dra slutsatsen att det skulle kunna vara "normalt" med 20-25% tomma tikar hos hobbyuppfödaren? Eller är det för högt gissat?  Fast det skulle kunna ligga där någonstans på njuffarna.

I övrigt är jag helt enig i att den största orsaken till tomma tikar helt enkelt beror på fel parningsdag och till viss del dålig eller helt utebliven spermakvalite.


Här ser allt fortfarande lovande ut på valpningsfronten :o) Men det är fortfarande alltför tidigt att se något som helst på Hexan, med eventuellt ultraljud dröjer det ju en vecka till innan man tidigast kan se något. Och jag brukar aldrig använda mig av ultraljud, tids nog är det ganska klart om tiken är dräktig eller inte ändå.


-------------------------


Gör gärna ett besök hos Susann och favoritbloggen Dog News där du kan läsa hela inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar