Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

november 06, 2008

5 veckor idag

Idag har Olympia gått exakt 5 veckor från sista parningen, i måndags var det alltså 5 v. från 1:a parningen. Inga ultraljud eller andra prover behövs på den damen.
Trots att hon är stor rent kroppsligt så är hon kraftigt dräktig redan nu. Här är det inte fråga om bara ett par - tre valpar, hon är fullsmockad med bebisar.
Valparna är nu ca 3 cm stora foster som börjar se ut som små hundar, och hennes mage är enorm. Törs knappt tänka på hur hon skall se ut om 4 veckor till =o/
Om ett par veckor skall jag kanske försöka mig på en gissning av antalet ;o))  
Just nu är hon inne i en period då hon antingen sitter eller ligger bredvid mig och stirrar på mig oavbrutet, ständigt letar efter mat samt att hon däremellan skall ut och gräva sina massgravar för elefanter.  Tror vi får börja tänka på att bada och göra i ordning henne för valpningen redan nu, för om två veckor till tror jag det blir för jobbigt för henne med hela proceduren bad och föning.
Numera äter hon 3 ggr per dag, men snart får vi nog utöka det till 4-5 mål om hon skall få i sig allt hon behöver.  

Hexan är fortfarande i samma stadium, förutom att hon slutat må illa. Hon sover mest, lämnar man henne ute så går det inte ens 5 minuter innan hon tjuter och skall in, och helst ner i garaget för att tryna längst in i favoritburen.  Tror jag skall sätta upp tygburen häruppe åt henne, tycker den verkar mysigare än stålburarna, men förmodligen ratar hon den på grund av fleecebottnen och värmen.  Vi får se.

I övrigt håller jag på med storstädning inför advent och jul.  Låter kanske lite tidigt, men jag kom på att längre fram kommer det definitivt inte att finnas varken tid eller ork över till städning och julpyntning, så det måste helt enkelt bli den närmsta veckan.
Bra ursäkt att dra ut på julstämningen och få ha den extra länge i år.  Älskar ju adventsstakarna, glöggteet, att sitta nersjunken i skinnfåtöljen med en kopp te, levande ljus och en spännande bok på kvällarna. Då kan man verkligen ladda batterierna för att orka med det gråtrista vädret i övrigt.

Nu skall jag lämna min nya bekväma kontorsstol från IKEA och återgå till kvällsrastning och pyssel innan sovdags :o)

2 kommentarer:

  1. Hur mår dom blivande mammorna =)

    SvaraRadera
  2. Jodå, bara bra just nu, förutom lite flåsande och pustande från Olympia som börjar bli besvärad av magen :o) 3 veckor kvar!

    SvaraRadera