Nu är det mycket jobb med valparna också. På grund av snön och kylan (-15 nu på morgonen) vill vi inte låta valparna vara ute på ett par veckor ännu, om det inte blir ett rejält omslag i vädret. Så då blir det till att låta dem härja runt i köket, ett evigt moppande och skurande, även om vi lägger ut tidningar så missar dom ofta tidningarna när behoven tränger på. Dom snurrar runt på tidningarna, men när det väl är dags så är rumpan vanligen en bit utanför tidningen. Do m får givetvis vara i valplådan med tidningar när det är sovdags eller vi inte kan övervaka dem.
Valparnas tänder växer för fullt så nu gnags det och knapras på allt som kommer i vägen, som exempelvis fingrar, byxben, skor, stols- och bordsben mm. Än så länge är dom lite små för att lära sig vad man får och inte får, men lite smått och försiktigt får vi börja med avledande verksamhet vilket blir i stort sett oavbrutet.
Säckarna med tidningspapper växer, mamma Olympia städar nämligen inte på några villkor efter valparna nu när de äter vanlig mat. Så länge dom diar håller hon skinande rent i valplådan, men sen är det nog.
Själv har jag varit ute innan snön kom och mer eller mindre spettat loss högarna som bokstavligt talat fryser fast i backen. Med påföljd att jag varit nät intill invalidiserad av värkande muskler i nacken samt huvudvärk av det ovana arbetet. Fast nu börjar det klinga av.
Idag är det ändå strålande sol och klarblå himmel och isande kallt, så jag måste ut en långpromenad med hundarna och kameran och se om vi kan få till några fina vinterbilder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar