Showing some of my photos, paintings and movies. Please respect copyright.
None of my work is allowed to use or share without my written permission. Thank you.

januari 04, 2009

Första dagarna på nya året

Ja dom har bara rusat iväg.  Och jag går och väntar på det stetoskop jag köpt via nätet.  Hade nog tur som hittade ett till skapligt pris, för jisses vad dyra dom var. Veterinär Kerstin har föreslagit tidigare att vi skulle köpa ett i utbildningssyfte för att lära oss att lyssna på både de vuxna och valparna, men det har liksom aldrig blivit av.  Inte förrän detta med Abby gjorde saken väldigt aktuell helt plötsligt.  Även om undersökningen hos Kerstin går bra, så blir det nog dopplerundersökning hos Anna Tidholm också när dom närmar sig 10 veckor.  Det känns bättre så.

Nu är det mycket jobb med valparna också. På grund av snön och kylan (-15 nu på morgonen) vill vi inte låta valparna vara ute på ett par veckor ännu, om det inte blir ett rejält omslag i vädret.  Så då blir det till att låta dem härja runt i köket, ett evigt moppande och skurande, även om vi lägger ut tidningar så missar dom ofta tidningarna när behoven tränger på. Dom snurrar runt på tidningarna, men när det väl är dags så är rumpan vanligen en bit utanför tidningen. Do m får givetvis vara i valplådan med tidningar när det är sovdags eller vi inte kan övervaka dem. 
Valparnas tänder växer för fullt så nu gnags det och knapras på allt som kommer i vägen, som exempelvis fingrar, byxben, skor, stols- och bordsben mm. Än så länge är dom lite små för att lära sig vad man får och inte får, men lite smått och försiktigt får vi börja med avledande verksamhet vilket blir i stort sett oavbrutet.
Säckarna med tidningspapper växer, mamma Olympia städar nämligen inte på några villkor efter valparna nu när de äter vanlig mat. Så länge dom diar håller hon skinande rent i valplådan, men sen är det nog.  
Själv har jag varit ute innan snön kom och mer eller mindre spettat loss högarna som bokstavligt talat fryser fast i backen.  Med påföljd att jag varit nät intill invalidiserad av värkande muskler i nacken samt huvudvärk av det ovana arbetet. Fast nu börjar det klinga av. 
 
Idag är det ändå strålande sol och klarblå himmel och isande kallt, så jag måste ut en långpromenad med hundarna och kameran och se om vi kan få till några fina vinterbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar